Home > Zaken doen > Beleid en Visie > Nieuwe Havenplannen
Nieuwe Havenplannen
De haven van Harlingen is de enige zeehaven van Friesland. Het huisvest veel meer dan de veerdiensten naar de eilanden. Denk aan visserij, scheepsbouw en een breed scala aan logistieke activiteiten en maritieme dienstverleners. In het zomerseizoen ligt de haven vol met de Bruine Vloot en andere recreatie- en pleziervaartuigen.
Historie
De geschiedenis van de haven gaat terug naar de 16e eeuw, toen de Noorderhaven de eerste binnenhaven werd. Een eeuw later werd de Zuiderhaven gegraven, al snel kreeg deze haven het karakter van een marinehaven. In 1877 werd de Nieuwe Willemshaven geopend door prins Hendrik van Oranje-Nassau. Sindsdien heeft de ‘Port of Harlingen’ altijd een belangrijke rol gespeeld als regionale haven en is inmiddels de belangrijkste (zee)haven van Friesland.
Nu
Door de jaren heen is het scheepvaartaanbod behoorlijk veranderd. Hierdoor sluit de inrichting van de haven niet altijd goed aan op het huidige scheepvaartaanbod. De toegang tot de haven en het varen binnen de haven zijn soms voor de zeevaart uitdagend door de beperkte breedtes en de smalle bochten. Vlak voor de havenmond komen de verschillende scheepvaartstromen samen, waardoor soms ruimtegebrek ontstaat. Dit zorgt voor minder overzichtelijke situaties op het water.
Toekomst
Om de haven klaar te maken voor de toekomst, zijn de knelpunten onderzocht en is de huidige situatie goed in beeld gebracht. Dit helpt ons om plannen te maken om de haven toekomstbestendig te maken. De plannen variëren van grote, kostbare aanpassingen tot kleinere veranderingen in de haven zelf.
Het onderzoeksbureau Witteveen + Bos onderzoekt welke maatregelen haalbaar zijn. Met Wetterskip Fryslân, de provincie en de gemeente Harlingen bekijken we de resultaten van dit onderzoek en werken we aan een integraal plan voor de Port of Harlingen.